Pirjo Riikonen

Olen Pirjo Riikonen, ehdolla Päijät-Hämeen hyvinvointialueen valtuustoon. Vuosien työ sosiaali- ja terveysalalla antavat minulle lujan tuntuman tavallisen arjen sote-työhön. Minulla on laaja koulutus ja kokemus. Olen fysioterapeutti, terveystieteiden maisteri, sosiaali- ja terveysjohtamisen eMBA-tutkinnon suorittanut, terveydenhuollon opettaja ja tutkijakoulutuksen suorittanut.

Olen aluevaaliehdokkaana, koska haluan tarjota osaamiseni yli 40 vuoden ajalta sosiaali- ja terveydenhuollon rivityöntekijänä, opettajana, päättäjänä, valtakunnallisissa asiantuntijatehtävissä ja myös alan koulutuksessa.

Hyvinvointialuevaaleissa korostuu suora lähidemokratia, sillä päättäjät valitaan kuntalaisten äänillä. Siksi äänestäminen on tärkeää ja se on sinun oikeutesi.

Toimiva yhteistyö hyvinvointialueen ja Päijät-Hämeen kuntien välillä on välttämätöntä, jotta saamme hyvät sosiaali-ja terveydenhuollon palvelut ja uudistus onnistuu.Aluevaltuustojen tulee määrittää selkeät tavoitteet palvelutuotannolle.

Kuntalaisten hyväksi tehtävä työ terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi on tärkeää.

Yhteiskunnallisen vaikuttamisen tietoisuus ja teot ovat lapsuuden kodista lähtöisin. Kotitaustani teki minusta heikompien  puolustajan – aidon demarin.

Vanhempani antoivat veljelleni ja minulle, työläiskodin lapsille, mahdollisuuden koulutukseen ja sivistykseen. Äitini oli sairaala-apulainen, isäni vahtimestari. Heiltä opin koulutuksen ja sivistyksen merkityksen kaikille ihmisille.

Nuoruudessa pelasin aktiivisesti koripalloa SM-tasolla. Valmentajana ja nuorten koripallojoukkueen johtajana toimin kymmenen vuotta ja lapseni pelasivat koripalloa lahtelaisissa joukkueissa. Osallistuin samanaikaisesti myös vapaaehtoisena Etsivään nuorisotyöhön Lahdessa. Olen joukkuepelaaja.

Aloitin opinnot työn ohella ja jäin yksinhuoltajaksi. Tavoitteenani olivat kasvatustieteen lisensiaatin ja terveystieteen maisterin opinnot. Toinen lapsistani eli vaikean murrosiän ja vanhempani olivat iäkkäitä ja tarvitsivat apua. Päivät täyttyivät tavallisesta arjesta, koulutuksista ja lasten harrastuksista. Elämä kouli sisukkaaksi ja osoitti merkityksen, mikä yhteiskunnan tuella tarvittaessa on.

Tänään uusperheeseeni kuuluu mies, kaksi lasta ja neljä lastenlasta sekä kolme mäyräkoiraa.

Olen tavallinen ihminen. Tunnen ihmisten arjen. Sen ja oman kokemukseni perusteella haluan puolustaa ja kehittää yhteiskunnan, yhteisöjen ja lähimmäisten turvaverkkoja.

Työurani tein fysioterapeuttina, terveydenhuollon opettajana perusasteella ja korkea-asteella, rehtorina ja vammaispalvelujen sekä terveydenhuollon johtajana. Etenin opinnoissa ja monissa vaativissa tehtävissä.  Olen kiitollinen, että olen saanut tehdä työtä, jota arvostan. Ansioluetteloni kertoo elämästä, koulutuksesta ja kokemuksesta vuosien ajalta.

Olen saanut kulkea koulutuksen ja työkokemuksen matkaa ja olla osa hyvinvointiyhteiskuntaa, joka on antanut työläisperheen lapselle mahdollisuuden koulutukseen ja sivistykseen ja tarvittaessa tukea. Koulutukseni ja työtehtäväni ja kokemukseni auttavat tarkastelemaan yhteiskunnallisia ilmiöitä ja palvelujärjestelmiä monipuolisesti – yksityisen ihmisen ja yhteisön näkökulmista.

Olen etuoikeutettu saadessani laulaa heinolalaisessa Virtapiiri-kuorossa ja aikaisemmin myös lahtelaisessa Gospel-kuorossa. Harrastan myös  kuvataiteita.

Liikunta eri muodoissa on minulle tärkeää.Lenkkeilyn, naisvoimistelun ja metsässä liikkumisen lisäksi myös Sulkavan soudut ja Finlandia- hiihdot ovat olleet osa aktiivista elämäntapaani. Henkistä ja fyysistä hyvinvointia ylläpitävät harrastukset antavat voimia ja virikkeitä yhteiskunnalliseen toimintaan.

Olen Heinolan kaupungin valtuuston valtuutettu, sosiaali- ja terveyslautakunnan jäsen, hyvinvointilautakunnan jäsen ja Päijät-Hämeen hyvinvoinninkuntayhtymän, Päijät-Soten,  tarkastuslautakunnan puheenjohtaja sekä Jyränkölän Setlementin hallituksen jäsen, jossa vahvuuteni on hoivapalvelujen kehittämisessä yhteistyössä.

Luottamustehtävissäni olen voinut toimia aatteeni mukaisesti, koulutustani ja työkokemustani hyödyntäen.